Kulturális séták
Séta a Petőfi Irodalmi Múzeumban
100 éves a NYUGAT
- Egy évszázad közelségében -
A Nyugat folyóirat a magyar szellemi örökség része. E folyóirat "karrierjében"
az a különlegesség, hogy kimagasló igényű hitvallással és tartalommal
indult az olvasókhoz vezető útjára, s ezt az igényszínvonalat fennállása
harmincnégy évfolyamán át tartani is tudta. E tényt akár hitetlenkedve
is szemlélhetjük, de mondjuk ki rá nyugodtan, hogy kultúrtörténeti csoda,
hiszen az efféle kulturális termék manapság másképpen születik, ha egyáltalán
megszületik. Csoda önmagában az is, hogy a 20. század elején világklasszis
tehetségek sora állt a Nyugat mögött és mellett.
Van egy fénykép, melyet a Petőfi Irodalmi Múzeum Nyugat-kiállításán
szerephez juttattak a rendezők, melyre visszatérünk még, s ezen a fényképen
fekete, páncéltőkés zongora mögött a folyóirat szerkesztői és emblematikus
alkotói állnak kifogástalan polgári ünnepi öltözékben. Kosztolányi Dezső,
Füst Milán, Karinthy Frigyes, Osváth Ernő, Fenyő Miksa, Török Sophie,
Móricz Zsigmond - önkényesen kiragadva a neves szerzőgárda tagjai közül
őket - értéktudatos határozottságot, büszkeséget sugároznak. Együttes
megjelenésük arról árulkodik, hogy létező és nem alkalmi közösség tekint
ránk a múltból. Az irodalomórákon generációm még felfedezhette és megtanulhatta,
hogy a Nyugat szerzői annyiban különböztek egymástól, amennyire független
szellemiségű alkotói karaktereknek illik, ám tudjuk azt is, hogy a vitákon
átívelő, összetartó kapocs közöttük egymás tehetségének tisztelete és
a szellemi becsületesség volt. "A Nyugatnak sohasem volt kimondott
esztétikai vagy világnézeti programja, amely bármiféleképpen megkötötte
volna íróit. Vezérlőelve csak egy volt: az író szabadságának védelme
minden irodalmon kívüli befolyás ellen. Hogy valaki a Nyugat munkatársa
lehessen, annak csak egy kritériuma volt: a tehetség." - fogalmaztak
a Nyugat szerkesztői 1937-ben.
A Petőfi Irodalmi Múzeum kiállítása, melyet a Nyugat indulásának 100.
évfordulója tiszteletére rendeztek, méltó emléket állít ezen irodalmi
műhelynek. S mint a jó kiállítások általában, e Nyugat-idézés az önálló
műalkotások egységével és eredetiségével hat a látogatóra. Térben szellemiséget
és időbeli kontinuitást megjeleníteni, mindezt esztétikai igénnyel és
érdekesen - artisztikus feladat. Bevallom, e kiállítási térben közlekedés
felért számomra egy utazással, s bizony szívesen ott maradtam volna
örökre a második terem kávéházi Thonet-asztalánál, és a régi újságlapozót
kezemben tartva olvastam volna végig Nyugat megjelent számait, olykor
az egyik körasztalkába rejtett képernyőn digitális csúszkával böngészhető
adatokat és az azokat világirodalmi kontextusba helyező Nyugat-eseményeket
kutatva. Szívesen kézbe vettem volna a terem belső traktusában trónoló
üveges könyvszekrényben sorakozó Nyugat Könyvtár szecessziós, vagy art
deco ihlette, modernebb címlapos kiadványait, melyek a nagyközönség
esztétikai kultúráját voltak hivatva fejleszteni. Leültem volna a sarokban
álló szerkesztőségi íróasztalhoz, s a régi írógépen, melybe fejléces
papír is volt fűzve, megírtam volna ezen ismertetőt, ha nem éreztem
volna méltatlannak efféle ereklyét használni. E bensőséges térbe, ilyennek
képzeltem el mindig is a szerkesztőségi szobát, arcképcsarnokon át jutunk,
ahol Rippl Rónai József festette íróportrékat szemlélhetjük.
A festő portrétára e helyen és elrendezéssel egyedülállónak mondható,
hiszen a magán-, illetve többnyire intézményi tulajdonban lévő képek
ilyesfajta együttesére, tematikus kiállítására az emberi életben ritkán
- csak egyszer? - adódik lehetőség. A nyugatos írók portrésora észrevétlenül
bekísér a már említett szerkesztőségi szobába, a szellemi műhelybe.
A harmadik kiállítási tér - a termek láncszerűen követik egymást - a
legnagyobb "dobás". Egy iskolás csoporttal hozott itt össze
a sors, s őket is figyelhettem, hogyan veszik birtokba a "tudást",
a hetven százalékban képi és tárgyi információkat. Ide-oda cikáztak
a teremben - Miért is ne? -, itt meg lehetett tenni, meg kellett ezt
tenni, hiszen a rendezőelv vonzó kísértéseket kínált: a közében harmonikaszerűen
megépített, egymással párhuzamosan futó szépianyomású plexiparavánok
mentén elhelyezett üvegdobozokban várta a látogatókat a jól ismert Ady-kalap,
a fűzős Móricz-csizma, a díszes bőrborítójú Füst Milán-napló, Babits
bomba sújtotta írógépe, Ignotus tintatartója, Osváth Ernő cigarettadoboza
és Karinthy Frigyes aktatáskája. Ezeket rögtön meg kellett nézni és
csodálni, így én sem álltam ellen a kísértésnek, s nem a fal mentén
jártam be az utat, hanem: "in medias res". A paravánokon "megjelenő"
írók, a róluk készült fényképek a maratott plexi anyagon áttetszőségükkel
hatottak; az anyaghasználat könnyed tértagolást eredményezett. A portrék
mellett érdekes információkat helyeztek el, vers-, próza-, és naplórészleteket,
magánlevelet, hivatalos okmányokat (pl. a Nyugat lapalapítási kérelmét
1907. december 12-i dátummal, Veigelsberg Hugó /Ignotus/, Fenyő Miksa
és Osváth Ernő aláírásával), melyek az adott író(k) Nyugathoz való kapcsolatát
illusztrálják. Hadd ragadjam ki e helyen Babits Mihály szerkesztőségi
névtáblájának géppel írott szövegét:
Babits Mihály
irodalmi ügyekben
kizárólag
csütörtök délután fogad.
Az ehhez hasonló szerkesztőségi tárgykuriózumok sora hosszabb szemlélődésre
hívna, de vissza a falakhoz!
Röviden: 200 fotó a Nyugat szerzőgárdájáról, egyéb nyugatos relikviákról,
az alkotók személyes tárgyairól izgalmas, montázsszerű elrendezésben.
A képeket - karakterüket megőrzendő - külön felfüggesztéssel komponálták
egy-egy szabálytalan alakú tablóvá. A hét tabló ritmikusan, térkihagyással
követi egymást. A tablókhoz nyomtatott képazonosítót lehet magunkkal
vinni, mivel nem feliratozták, csak számozták felfüggesztéskor a képeket.
(A fotók egyébként plexinyomott technikával, szépiaszínben készültek
a kiállításra.) A tablók elhelyezésében érvényesül a folytonosság, a
kronológiai tervezés. Balról jobbra indulva haladunk előre a Nyugat
fennállásának történetében. Mindegyik tabló alatt brosúra méretű kártyákat
helyeztek el műanyag tartóban, melyeken egy-egy, a Nyugat szellemiségét
reprezentáló idézet olvasható, hátoldalukon képrészlettel a folyóirat
szerkesztőségéről. Igazi meglepetése a tárlatnak, hogy e kártyákból
lehet összeállítani a már említett zongorás képet. (És aki mindezt felfedezi
és összerakja, haza is viheti magával.) Lehetetlen feladatnak tűnik
számomra ehelyütt azt a képi gazdagságot leírni, amit a kiállítás e
része nyújt. A fotókat néző fáradt szem megpihenhet, a monotonitástól
menekülő agy felfrissülhet az ugyancsak ebben a térben elhelyezett karikatúrák,
grafikák szemlélésekor. Korabeli újságcikkeket is olvashatunk, melyek
a Nyugat befogadás-történetéből kihagyhatatlanok. Álljon itt egy ma
már megmosolyogandó idézet Görcsönyi Dénes, az Alkotmány című lap publicistájától:
"Három számot olvastam eddig a barbár társadalom civilizálására
vállalkozó Nyugatból, de mondhatom, hogy több nagyképűséget, mesterkéltséget,
poézis ostyájában beadott immoralitást és hazagyalázó pöffeszkedést
kevésszer láttam ilyen kis helyen (…)".
A humor elmaradhatatlan része a kiállításnak. Karinthy irodalmi karikatúráin
éppúgy derülhetünk, mint a korabeli élclap, a Borsszem Jankó Nyugatot
karikírozó részein. Major Henrik Adyról és Ignotusról készült karikatúra-grafikáinak
szerepeltetése egy olyan kort idéz, melyben a karikírozó hajlam és kedv
nem kímélte az ismert alkotókat, minthogy karikatúrát csak a közélet
jól ismert szereplőiről érdemes készíteni. Igen ám, juthat eszünkbe,
akkoriban még e kiváló tehetségek számítottak hírességnek, komoly teljesítménnyel
a hátuk mögött, s nem mások (…).
A kiállítás második és harmadik termei a szellemi műhely miliőjét teremtik
meg a látogatóknak. Az utolsó színhely a Nyugat korabeli társművészetekhez
kötődő kapcsolatát mutatja, nemcsak irodalmi orgánum lévén. Színházi
plakátok, festmények, plazmaképernyőn látható mozgóképek, filmrészletek,
Babits hangja, kávéházi dzsessz-zongora ismert ritmusa. Bartók Béla
Allegro Barbaro című művének Nyugatban megjelent kottáját is láthatjuk
kiemelve a folyóirat 1913. évfolyamának 1. számából, hiszen a szerkesztőségnek
feltett szándéka volt a "magyar zenei kánon megteremtésének kísérlete".
Ebből is látható, ugyanazon minőség iránti elkötelezettséggel "bántak"
a mindenkori szerkesztők a társművészeti értékek közönséghez történő
közvetítésében is, mint a szépirodalom és a műkritikák esetében. Schöpflin
Aladár rendszeres színikritikái a Figyelő rovatban olyan színészegyéniségek
portréit rajzolták meg mint Blaha Lujza, Órdy Árpád. És valóban hihetetlen,
hogy Móricz Zsigmond Légy jó mindhaláligjából már 1936-ban film készült,
és egy évtizeddel korábban pedig Zilahy Lajos Rongyosok c. darabjából
Bajor Gizi főszereplésével sikerfilm lett, melyről beszámolót lehetett
olvasni a Nyugatban. Ugyancsak filmkritikát olvashattak a Nyugat-előfizetők
1915-ben Zolnai Béla tollából A Bánk bán filmen címmel. Azt is megtudhatjuk
a kiállított dokumentumokból, hogy Karinthy Frigyes a Corvin filmgyár
fődramaturgja volt.
Ezen utolsó teremben kiállított festmények a korabeli festészeti irányzatokat
reprezentáló alkotások: különösen megragadóak a napjainkban kevésbé
ismert, kiváló kolorista Tihanyi Lajos festő Tájkép (1917) és a Flamand
báró (20-as évek) című munkái, Csók István Tulipános láda olajfestménye
és Gulácsy Lajos A művész önarcképe (1903) portréja. Eredetiben láthatjuk
Sassy Attila Kaffka Margitról készített akvarelljét, mely még szerepel
az iskolai irodalomkönyvekben és Márffy Ödön Csinszkáról készített portréját.
Scheiber Hugó Babits Mihály portréja (1929) olajképét feledhetetlenné
teszi, hogy annak keletkezés-történetét is elolvashatják a látogatók.
A kiállítás záróanyaga csak megerősítette bennem az időközben érlelődő
elhatározást: még visszatérek a Petőfi Irodalmi Múzeum "Nyugatjába",
mely ma számomra az a kulturális sziget, ahol kikötni érdemes. (És teszem
ezt a szigetlét utáni vágyakozás örök igenlésével.)
S hadd jegyezzem meg végül: e kiállítást példamutató kulturális sikernek
érzem, hiszen a legújabb technikai-informatikai látványeszközök bevonásával
sikerült megjelenítenie azt a szellemiséget és világra-nyitottságot,
mely e folyóiratot jellemezte. Ezt pedig nem lehetett másként elérni,
mint következetes, reflektált, az értéket tisztelő és felmutató rendezői
magatartással.
(SZENTKIRÁLYI KRISZTINA)
Frissítve 2008. június 1-jén.
vissza a lap tetejére